Pages

Friday, December 24, 2010

pada suatu hari...

hari ni mak ngan ayah aku takdak kat umah...malam ni la..
aku pulak diamanahkan jaga adek2 aku kat umah..ngan kucing baru aku tu yang name dye black ke tam ke ape ntah..kengkadang aku terpanggil beliau 'BOY' sbb bile nengok dye teringat arwah monyet yg aku bela dulu..
pehtu kan..kononnye selaku kakak yang mitali dan bertanggungjawab terhadap adik-adik aku ni aku pon konon da pasang la angan-angan nak masakkan spesial-spesial punye utk depa bdua..
aku hingat nak masak ikan siakap tige rase ke..ketam masak suwit sawer ker..tak pon "Beancurd Skin With Prawns" ke kan...tapi tengok-tengok dalam freezer aku xdak pape pon..hampa..silap aku la kan reka resepi dlu sebelum nak masak..tapi xpe..dengan usaha gigih aku memikirkan resepi ape aku nak masak akhirnye aku dpt satu idea..baik punye..gerenti adik-adik aku sukekannye..ohoi..
aku pon masak le "megi goreng spesial"..pakej sekali dengan telor gedigs-gedigs gitu..dan aku tambah le cendawan goreng tepung kentakki..resepi kedua aku khas utk adik-adik tersayang kan...
lepas-lepas solat, aku pon cepat-cepat la ke dapur nak menyiapkan masakn spesial tu..
aku potong-potong bawang..bersih-bersih cendawan..pecah-pecah telur...gaul-gaul cendawan tadi ngan telur..dan seterusnye gaul-gaul la cendawan tersebut dengan tepong kan..setrusnye aku masukkan la cendawan tadi dlm kuali yag panas..goreng-goreng..siap..sambil-sambil tu sempat aku angan-angan sure adik2 aku lepas ni akan rindu ngan masakan aku ni..sure teringat-ingat punye lahhh!da mungkin depa akan suruh aku masak camtu lagui kan..sambil kuali sebelah da panas ngan minyak aku pn goreng la telur yang gediq-gedigs spesial utk depa kan..aku goreng due je lah..due baru cukup syarat kan..ah,lgpon depa xperlu okey nk mkn telor banyak-banyak..depa xsuke sangat kot..da masing-masing ade telor sendiri kan..hehe..ops telor tadi da hangit sikit duhh..banyak bunyik sangat ko ni linda..haiyak!!xpe..teruskan dengan menggoreng megi tadi..aku buat kaw-kaw punye..target sedap giler lah..
habis masak aku hidangkanlah megi goreng tadi tu dengan telur depa masing-masing kan..
faris ngan fahmi pon nmpak makan dengan penuh selera..siap puji-puji masakan aku tadi sambil makan..puas hati aku..bangga pon ade kan..konpem lah lepas ni depa nak aku masak macam tu lagi kan.yeah!!.desirku dalam hati..hehe..
habis makan..licin siott..
tiba-tiba ami bukak suara.."faris, jom kite makan luar nak???"ami belanja..
ciss!!!kuang ajaq punye budak..xsedap ko cakap la awai-awai..rupenye ko makan kasi habis sebab lapo kan..pehtu nak jaga hati aku ko habiskan kan..kalo aku tau baik aku masak megi tadi tu untuk aku punye kucing..cehhh!!!xnak masak dah lepas ni..nyesal tau!!!!

No comments: